پوست و زیبایی

فواید شی باتر برای حفظ سلامت و زیبایی پوست

شی باتر

شی باتر (shea butter) ، پشت این نام آشنا و تازه، ماده ای بسیار مفید دارد که می تواند وضعیت پوست را دگرگون کند!

شیباتر ماده ای چرب است که از دانه های مغزدار درخت شی (یا درخت روغن قلم) استخراج می شود . رنگ این ماده سفید یا کرم است و غلظتی شبیه خامه دارد ؛ به همین دلیل به راحتی روی پوست پخش می شود .

شی باتر

 

بیشتر شی باتر موجود در بازار از درختان شی غرب آفریقا به دست می آید . استفاده از شی باتر به کسانی توصیه می شود که دوست دارند از روغن های طبیعی برای مراقبت و زیبایی پوستشان استفاده کنند .

وجود مقادیر زیاد اسید های چرب و ویتامین ها در شی باتر، آن را به یک ماده آرایشی ایده آل در محصولات پوستی تبدیل کرده است که نرمی و لطافت پوست را به ارمغان می آورد .

همچنین خواص ضد التهابی و ترمیم کنندگی دارد . استفاده از این کره روی پوست ، بویژه در ناحیه صورت موجب تسکین و نرمی پوست و یکنواخت شدن رنگ آن می شود .

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با فواید شی باتر برای پوست آشنا کنیم .

فواید شی باتر از کجا ناشی می شوند؟

فواید شی باتر از ترکیبات شیمیایی آن حاصل می شوند . این ترکیبات عبارتند از :

  • اسید های چرب لینولئیک ، پالمیتیک ، استئاریک و اولئیک. این اسید های چرب مواد موثره هستند که به تعادل چربی روی پوست کمک می کنند .
  • ویتامین های E ، A و F که آنتی اکسیدان هستند و باعث بهبود گردش خون و رشد سالم سلول های پوستی می شوند .
  • تری گلیسیریدها که ضمن رساندن مواد مغذی به پوست، باعث نرمی و لطافت آن می شوند .
  • ستیل استرها که همان بخش مومی شکل شی باتر هستند و پوست را نرم و رطوبت آن را حفظ می کنند .

مقدار و نوع مواد تشکیل دهنده میوه های درخت شی باتر با توجه به محل برداشت آنها متفاوت است . همچنین ممکن است در محصولات مختلف، شی باتر با چند ماده مفید دیگر از جمله روغن درخت چای یا روغن اسطوخدوس ترکیب شود .

فواید شی باتر برای پوست

شی باتر

  • شی باتر برای انواع پوست بی خطر است

کره شی (شی باتر) محصول یک آجیل درختی است ؛ اما برخلاف بیشتر محصولات مشتق از آجیل های درختی؛ حاوی مقادیر بسیار کمی از پروتئین های آلرژی زا است . در حقیقت، شواهد مستند پزشکی، حساسیت به شی باتر از طریق کاربرد موضعی آن را تایید نمی کند .

این محصول هیچ گونه ماده تحریک کننده شیمیایی ندارد و تقریبا برای هر نوع پوستی مناسب است . شی باتر ماده ای طبیعی است که باعث درخشش پوست می شود . این ماده باعث آبرسانی پوست نیز می گردد و آن را مرطوب نگه میدارد .

  • پوست را چرب نمی کند

این کره گیاهی حاوی مقادیر زیادی اسید لینولئیک و اسید اولئیک است . این دو اسید یکدیگر را متعادل می کنند . این یعنی شی باتر پس از استفاده به راحتی توسط پوست جذب می شود و آن را چرب نمی کند .

 

  • مرطوب کننده است

این کره گیاهی معمولا بخاطر ویژگی های مرطوب کنندگی اش استفاده می شود . این ویژگی ها به اسید های چرب، یعنی اسید لینولئیک ، اسید اولئیک ، اسید استئاریک و اسید پالمیتیک مربوط می شوند .

هنگامی که از شی باتر به صورت موضعی استفاده می کنید، ترکیبات روغنی آن به سرعت جذب پوست می شوند . این ترکیبات همانند یک عامل «چرب کننده مجدد» عمل می کنند و با بازیابی لیپیدها، باعث ایجاد رطوبت می شوند .

این ویژگی شی باتر بین پوست و محیط بیرون سدی می سازد که رطوبت را در خود حفظ می کند و احتمال خشک شدن پوست را کاهش می دهد . خاصیت مرطوب کنندگی این ماده تا چندین ساعت ادامه دارد و این برخلاف سایر مرطوب کننده هایی است که پوست در ماه های سرد سال نیز استفاده کنید .

 

  • شی باتر آنتی اکسیدان است

 این محصول گیاهی (شی باتر) مقادیر قابل توجهی ویتامین E و A دارد . این ویتامین ها فعالیت های آنتی اکسیدان را تقویت می کنند . آنتی اکسیدان ها جزو عوامل مهم ضدپیری محسوب می شوند و از سلول های پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند . رادیکال های آزاد عامل اصلی پیری زودرس پوست و کدر شدن آن هستند .

 

  • ضد التهاب است

آزمایش های علمی روی خواص شی باتر نشان داده اند استرهای گیاهی آن خواص ضد التهابی دارند . وقتی این کره روی پوست قرار می گیرد ، سبب می شود روند تولید سیتوکین ها (گروهی از مولکول های پروتئینی که از سلول های گوناگون تولید می شوند و نقش اصلی را در پاسخ های التهابی دارند) و سایر سلول های التهابی، کند شود .

این ویژگی موجب کاهش تحریکات ناشی از عوامل محیطی مانند خشکی هوا و همچنین بیماری های التهابی پوست همچون اگزما می شود .

 

  • اختلالات پوستی را تسکین می دهد

ویژگی ضد التهابی شی باتر به تسکین پوست و بهبود خارش آن کمک می کند . این ویژگی بخصوص برای بهبود اختلالات پوستی التهابی همچون اگزما، درماتیت (التهاب پوست) و پسوریازیس مفید است .

این گیاه جذب سریعی دارد و به همین دلیل می تواند التهابات پوستی را به سرعت تسکین دهد . برخی تحقیقات نشان می دهند شی باتر به اندازه کرم های دارویی قوی در درمان اگزما موثر است .

  • شی باتر ضدباکتری است

یک تحقیق در سال 2012 نشان داده است دوزهای خوراکی عصاره پوست درخت شی کاهش فعالیت ضدمیکروبی در حیوانات می شود (که نشان دهنده کاهش باکتری ها است). اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری لازم است، اما این شواهد می توانند خواص احتمالی ضدباکتریایی شی باتر روی انسان را نیز ثابت کند .

نظریه ای وجود دارد که بیان می کند استفاده موضعی از عصاره شی باتر ممکن است میزان باکتری های مولد آکنه را در پوست کاهش دهد .

 

  • شی باترضدقارچ است

محصولات درخت شی به عنوان مواد موثره قدرتمند، برای مقابله با عفونت های پوستی ناشی از قارچ ها به کار می روند .

این کره (شی باتر) ممکن است هرنوع عفونت قارچی را درمان نکند، اما اسپور یا قارچ هایی که باعث بروز عفونت کرم حلقوی (نوعی عفونت قارچی شایع که پوست و ناخن را درگیر می کند) و بیماری پای ورزشکاران یا قارچ پا (نوعی عفونت قارچی که معمولا از میان انگشتان پا شروع می شود) را از بین می برد.

  • شی باتر به پیشگیری از بروز جوش کمک می کند

شی باتر

 

شیباتر غنی از انواع مختلف اسیدی های چرب است . این ترکیب منحصر به فرد به پاکسازی پوست از چربی های اضافه کمک می کند . شی باتر به طور همزمان پوست را مرطوب می کند و رطوبت را در لایه بیرونی پوست (اپیدرم) حفظ می کند؛ بنابراین، با مصرف آن احساس نمی کنید که پوستتان خشک شده است  .

نتیجه این ویژگی شی باتر بازگرداندن تعادل طبیعی چربی های پوست خواهد شد . این ویژگی باعث پیشگیری از بروز جوش خواهد شد.

 

  • شی باتر کلاژن سازی را تقویت می کند

کره شی حاوی تری ترپن ها است . این ترکیبات شیمیایی طبیعی، تخریب رشته های کلاژن را غیرفعال می کنند . این خاصیت، احتمال بوجود آمدن خطوط ریز و چین و چروک را به حداقل می رساند و به جوانسازی پوست کمک می کند .

 

  • شی باتر به بازسازی سلولی کمک می کند

خواص مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی فرآورده های درخت شی در کنار هم به تولید سلول های جدید و سالم کمک می کنند . بدن بطور مداوم در حال سلول های پوستی جدید و از دست دادن سلول های مرده است .

در واقع پوست انسان هر روز سی هزار تا چهل هزار سلول های قدیمی و مرده را از دست می دهد . سلول های مرده در سطخ لایه فوقانی پوست هستند، در حالی که سلول های پوستی جدید در بخش پایینی پوست تشکیل می شوند . با متعادل شدن رطوبت در سطح پوست، سلول های مرده کمتری مانع بازسازی سلولی در لایه اپیدرم می شوند .

 

  • شی باتر چین و چروک را کاهش می دهد

این ماده با تقویت کلاژن سازی و افزایش تولید سلول های جدید باعث کاهش پیری پوست ناشی از نور آفتاب می شود . همچنین چین و چروک ها و خطوط ریزی که ممکن است در اثر استرس، عوامل محیطی و بالا رفتن سن روی پوست ایجاد شوند را کاهش می دهد .

گیاه شی حاوی اسید اولئیک ، لینولئیک و استئاریک است . این اسید ها با استرس اکسیداتیو ناشی از سموم محیطی می جنگند و به پوست کمک می کنند تا سلول های جدید بسازند .

این اسید ها ساختار پوست را حفظ می کنند . شی باتر به نرم شدن پوست و جلوگیری از پیری آن نیز کمک می کند با بازسازی سلول ها موجب کاهش چین و چروک می شود .

 

  • شی باتر باعث کاهش ترک های پوستی و کم رنگ شدن جای زخم می شود

همانطور که شی باتر به رشد سلول های سالم کمک می کند ، از ایجاد جای زخم جلوگیری می کند . این ویژگی شرایط پوست را بهبود می بخشد و باعث کاهش ترک های پوستی و جای زخم می شود .

 

  • شی باتر محافظت بیشتری در برابر نور خورشید ایجاد می کند

محصول فوق بخاطر داشتن ویتامین E ، دارای قابلیت حفاظت از پوست در برابر اشعه ماورابنفش خورشید است . البته استفاده از شی باتر لزوم مصرف ضدآفتاب را از بین نمی برد ، چون به تنهایی بعنوان یک ضدآفتاب موثر عمل نمی کند ، اما به هر حال استفاده از آن بر روی پوست باعث افزایش محافظت در برابر نور خورشید می شود .

  • تسکین دهنده پوست دچار خارش و پوسته پوسته است

خواص مرطوب کنندگی و ضدالتهابی شی باتر برای رفع خارش پوست مفید هستند . خشکی پوست باعث می شود پوست شروع به ریزش کرده یا به اصطلاح پوسته پوسته شود .

در پی این اتفاق ممکن است پوست به خارش بیفتد . اسید های چرب مرطوب کننده موجود در شی باتر با تامین چربی های مورد نیاز پوست ، موجب تسکین آن می شود .

اگر خارش بدلیل کی اختلال پوستی مانند پسوریازیس ایجاد شده باشد ، خاصیت ضد التهابی شی باتر برای رفع خارش بسیار خوب عمل می کند.

 

شیوه استفاده از شی باتر

برای بهره مندی از خواص شگفت انگیز شی باتر باید محصولاتی را خریداری کنید که حاوی این ماده مفید باشد .

 

خطرات احتمالی و عوارض جانبی شی باتر

به دلیل اینکه شی باتر از آجیل بدست می آید، ممکن است در بعضی افراد باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شود . البته تاکنون هیچ مورد مستندی از حساسیت و آلرژی با مصرف شی باتر ثبت نشده است .

حتی افرادی که به آجیل های درختی حساسیت دارند نیز می توانند از شی باتر دچار حساسیت یا التهاب پوستی شدید، باید استفاده از آن را سریعا قطع کنید .

 

چشم انداز

شی باتر، نوعی مرطوب کننده پوست است . این ماده التیام بخش و ضد پیری است و باعث می شود پوست جوانتر و صاف تر به نظر برسد .

منبع:


محصول مرتبط :

شامپو بدن شی باتر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *